Bortkastade pengar?

För ca 1,5 år sedan bestämde jag mig för att köpa nya glasögon.. Jag är inte den som trivs i det, men jag insåg att det var bäst för mina ögons, att få vila lite från linser. Så jag knallade in på Synsam.. Letade först efter vad som var trendigt då, ett par "nörd-bågar".. Men med lite hjälp från tjejen i kassan så kom vi fram till att med mitt synfel skulle de se lite roligt ut med just denna modell då hon påstod att ögonen ser större ut med de glas jag behövde.
 
Lånade hem 3 modeller och frågade Tom, som inte gillade något par :P haha..
 
Så han hängde med till Synsam. Där provade jag ut en ny modell som både jag och Tom gillade. Sen tog de ett par veckor innan jag kunde komma och hämta de färdiga glasögonen. När jag kom hem och provade så blev min första besvikelse att ögonen förminskades kraftigt, vilket gör att jag tycker mig själv se ut som lite av en hammarhaj.. Den andra besvikelsen var att de blev blå/gula färgskiftningar i konturen på allt i omgivningen. Så glasögonen blev liggandes, dom glömdes bort, jag hade ju fullt upp med en nyfödd liten Tilian. Så för någon månad sen när jag åter igen blev mån om att ögonen behöver vila från linser, så tog jag upp glasögonen, tänkte att man kanske ska låta ögonen vänja sig.. Men icke då!
 
Så vi åkte tillbaka till Synsam. Väl där försöker jag beskriva så gott de går problemet med glasögonen. Att jag ser perfekt rakt fram men att allt annat blir färgat. Till min förvåning börjar tjejen i kassan att skratta.. Även hennes kollegor har svårt att förstå vad problemet skulle kunna vara. Till slut tas de in iallafall. Där hade jag riktig tur, för garantin gällde bara i 1 år. Jag som inte ens vetat att man hade en nöjd-kund-garanti... Hursomhelst. Jag fick tillbaka glasögonen för ett par veckor sedan och då hade man bytt det ena glaset. Så då var det alltså något fel sa dom och uppmanade mig att komma tillbaka snabbare nästa gång.
 
Så nu har jag testat glasögonen igen och det är fortfarande samma gamla fel:(
Så jag GOOGLADE..! Hittade flera trådar med människor som beskrev samma problem och kom fram till att det kallas kromatisk abberration! Det beror på att mina glasögon är extra tjocka i kanterna då jag inte har någon båge runt glaset.
Borde     inte     personalen     ha     kunskap     om     sånt     ?
 
Så nu ska jag skriva ut denna bild och ta med dig och HOPPAS på att jag kan få hjälp igen, annars hade jag lika gärna kunnat elda upp de 7000:- de kostat mig:(
 

Kommentarer:

1 Ole Holmberg:

skriven

Varning för Synsam dom har misslyckats 2ggr med mina glasögon o framförallt synnkontrollen var tvungen att dit med remiss fr jobbet. Har specsavers nu mycket bra.
(ursäkta jag gillar hammarhajar de är häftiga)
HDBRA Ole

2 Ninni:

skriven

Uch, slängde också bort men 5000 på glasögon från synsam, är närsynt på enaögat och långsynt på andra. Fick progresiva och gnällde i ett år att ögonen aldrig vänjer sig (huvudvärk), och att jag ser bra men ändå inte. Dom sa bara att ha dom jämt vilket resulterade migrn, när jag gick till lensway (asbilliga) frågade dom varför jag hade progresiva och att det är helt fel för mig.
Så tråkigt att synsam bara vill tjäna pengar och rent ut sagt skiter i allt annat!
Hoppas dom fixar glasögonen för dig eller ger en del pengar tillbaka!!!

Kommentera här: